Va­sem­mis­to­lii­ton La­pin pii­ri pe­rään­kuu­lut­taa joh­don­mu­kai­sem­paa ul­ko­po­liit­tis­ta lin­jaa

Vasemmistoliiton Lapin piiri on huolissaan Suomen virallisesta ulkopoliittisesta linjasta suhteessa Lähi-idän viimeaikaisiin tapahtumiin. Presidentti Sauli Niinistö kiirehti tuomitsemaan Iranin kostoiskun (08.01.2020) lentotukikohtaan, mutta jätti tuomitsematta Yhdysvaltojen vieraalle maalle tekemän iskun, jonka seurauksena tapahtumaketjussa on kuollut jo kymmeniä sivullisia.

Geopoliittisten jännitteiden kriisiytyessä on ehdottoman tärkeää, että maat joilla on diplomaattista uskottavuutta – kuten Suomella – ottavat johdonmukaisen roolin kriisien liennyttämisissä. Suomella on mahdollisuus toimia puolueettomana välittäjänä kriisitilanteissa vain, jos puolueettomuutemme on uskottavaa ja kunnioitamme kansainvälisiä sopimuksia ja ihmisoikeusjulistuksia.

Vasemmistoliiton Lapin piiri korostaa rauhan ja Suomen sotilaallisen liittoutumattomuuden merkitystä – maapallomme tulevaisuus on yhteisissä käsissä, eikä länsimaisten valtioiden iskut ole sen hyväksyttävimpiä kuin muidenkaan valtioiden. Kaksinaismoraalille ei tule antaa jalansijaa ulkopolitiikassa.

Lisätietoja asiassa antaa:
Henri Ramberg, puheenjohtaja