Säh­köi­nen ajan­va­raus li­sää toi­mi­juut­ta

Aluevaaleissa on puhuttu palveluiden digitalisoitumisesta ja etäpalveluiden tarjoamisesta. Näissä keskusteluissa on kuitenkin jäänyt yksi digitalisaation näkökulma vähälle ja se on sähköisen ajanvarauksen tarjoaminen. Tämä palvelu olisi erityisen tärkeä viittomankielisille, puhe- ja kuulovammaisille mutta myös monille muille, esimerkiksi meille neuroepätyypillisille. Lisäksi se tarjoaa matalan kynnyksen kanavan heille, joilla on kokemuksia tai pelkoa syrjivästä käytöksestä omakielisiä palveluita vaadittaessa.

Palveluihin hakeutuminen on haastavaa ja jopa syrjivää, jos ainoa ajanvarausmahdollisuus tapahtuu takaisinsoittopalvelun kautta. Digitaalisten palveluiden tulisikin lisätä nimenomaan esteettömyyttä ja tukea oman toimijuuden mahdollisuuksia. Lapin hyvinvointialueen onkin varmistettava, että jokaisella on mahdollisuus hakeutua hoitoon ja palveluihin myös tekstipohjaisten sähköisten yhteydenottokanavien kautta.

Digitaalisissa palveluissa itsessään on myös huomioitava esteettömyys. Helppokäyttöisyys ja selkokielisyys ovat avaimia jokaisen omaa toimijuuden edistämiseen sekä palveluiden yhdenvertaisuuteen, selkokieltä kun tarvitsee useampi kuin joka kymmenes suomalainen. Kaikessa tiedotuksessa palveluihin hakeutumisesta hätä- ja kriisitilanteisiin on otettava huomioon myös selkokielistä ja viittomankielistä palvelua tarvitsevat.

On siis aika purkaa vanhoja syrjiviä käytäntöjä. Meillä on kaikki mahdollisuudet kehittää palveluidemme esteettömyyttä ja sen on näyttävä jo hyvinvointialueen strategiatyössä. Vammaisliikkeen maailmanlaajuiseksi motoksi noussut ”Nothing about us without us” – ei mitään meistä ilman meitä, pätee myös tässä: vammaisten, neuroepätyypillisten, viittomankielisten ja selkokielisten on oltava mukana kehittämässä palveluita. Koska yhdenvertaiset palvelut kuuluvat kaikille, ei vain harvoille.

Mari Ikonen, Rovaniemi, Vasemmistoliitto