Puo­lue­ko­kouse­dus­ta­jien vaa­li käyn­nis­sä

Vasemmistoliiton puoluekokous pidetään 15.-17.11.2019 Kuopiossa. Lapista kokoukseen lähtee yhteensä 20 puoluekokousedustajaa.

Edustajista järjestetään postiäänestys 9.-20.9. niissä vaaliyhtymissä, joista ehdokkaita on enemmän kuin edustajapaikkoja. Lapissa nämä yhtymät ovat Kemi, Rovaniemen seutu (Rovaniemi ja Ranua) sekä Pohjois-Lappi (Inari, Sodankylä ja Utsjoki).

Tältä sivulta löydät tietoa puoluekokousedustajaehdokkaista kyseisissä vaaliyhtymissä.

Kemi (paikkoja 4, ehdokkaita 7)

Henttinen Pertti

Rehtori, eläkeläinen. Olen Vasemmistoliiton Kemin valtuustoryhmän, koulutuslautakunnan ja Meri-Lapin kuntapalvelun johtokunnan puheenjohtaja. Olen toiminut vuosikymmeniä erilaisissa kunnallisissa luottamustehtävissä. Vasemmistoliiton toiminnassa olen ollut mukana perustamisesta lähtien.

Koivulehto Mikko

Hei, olen Mikko Koivulehto 40-vuotias muusikko, kattotyöntekijä ja kahden lapsen isä. Olen ensimmäistä kautta Kemin kaupunginvaltuustossa. Toimin myös kulttuurilautakunnan varapuheenjohtajana. Haluan olla mukana tekemässä sosiaalisesti oikeudenmukaista ja kaikki ihmiset huomioivaa yhteiskuntaa.

Luosujärvi Riitta

Olen Riitta Luosujärvi, Kemin Aikamme Naiset ry:n puheenjohtaja ja Vasemmistoliiton puoluevaltuuston varajäsen. Työurani olen tehnyt erilaisissa sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävissä eri organisaatioissa ja jatkan edelleen. Mukana toiminnassa jo vuodesta 1974! Voin tarjota kokemusta ja laaja-alaista näkemystä puoluekokousedustajana.

Moisanen Sari

Olen 39-vuotias, kemiläinen kone- ja tuotantotekniikan insinööri. Työskentelen Kemin kaupungilla hanketyöntekijänä Vihreä ja kestävä Kemi- hankkeessa. Minulla on kaksi päiväkoti-ikäistä lasta ja joka toinen viikko meillä asuu myös avopuolisoni kaksi peruskoulua käyvää nuorta. Haluan olla uudistamassa Vasemmistoliittoa puoluekokousedustajana. Haluan nostaa puolueen keskustelun keskiöön tulevaisuuden työn ja työn edellytysten luomisen, vahvat kunnat, kotiseudut ja seutukunnat sekä vasemmistolaisen talouspolitiikan.

Mustafi Albana

Olen 34-vuotias kolmen lapsen äiti ja kauneusalan yrittäjä, ryhmäliikunnanohjaaja ja poliitikko. Olin ehdolla viime kevään eduskuntavaaleissa ja sain neljänneksi eniten ääniä Lapissa Vasemmistoliiton listalla. Tänä syksynä pääsin mukaan Vasemmistoliiton politiikkokouluun. Kaikki nämä asiat ovat vahvistaneet haluani ja osaamistani yhteisten asioiden hoitamiseen yhdessä muiden vasemmistoliittolaisten kanssa. Puoluekokouksessa haluan jatkaa työtä eriarvoistumista vastaan huolehtien myös Kemin ja Lapin asioiden edistämisestä.

Pasoja Jouko

Olen eläkeläinen ja haluan viedä eteenpäin työläisten ja heikompiosaisten asioita. En ole lämmennyt liialliseen vihreyteen. Järki käteen kaikissa asioissa.

Sauvolainen Tommi

49 v. kemiläinen palkansaaja, työpaikka Outokummun Terästehdas Torniossa, jossa työhistoriaa 30 vuotta. Ammatti CRK-sulattaja / luottamusmies. Työssäni luottamusmiehenä sovittelen työntekijäin ja työnantajan erilaisia näkemyksiä. Olen myös Teollisuusliiton hallinnossa vasemmistoryhmässä. Minulle tärkeitä asioita on TYÖ, TOIMEENTULO ja TASA-ARVO.

Pohjois-Lappi (paikkoja 2, ehdokkaita 3)

Ahlakorpi Anni, Utsjoki

Olen 33-vuotias saamenkielinen luokanopettaja Utsjoelta. Koulutukseltani humanististen tieteiden kandidaatti, pääaineena saamelainen kulttuuri. Olin pari vuotta Vasemmistonuorten puheenjohtajana ja tällä hetkellä toimin Utsjoella valtuutettuna ja kunnanhallituksen jäsenenä, sekä Vasemmiston puoluevaltuustossa ja Utsjoen Vasemmiston puheenjohtajana. Utsjoen lisäksi olen asunut Inarissa muutamaan otteeseen, Oulussa ja Helsingissä, mutta nyt olen onnellinen paluumuuttaja. ”Kabinettipolitiikan” lisäksi harrastan pelastuskoiratoimintaa ja kansalaisaktivismia. Tykkään myös kissoista ja puheiden pitämisestä.

Salonen Velijosi, Inari

Olen Velijosi Salonen, 43-vuotias elektroniikka-asentaja Ivalosta. Kokemusta poliittiselta saralta on vielä vähän, mutta ajan myötä oppii koko ajan lisää. Toimin Inarin Vasemmiston kunnallisjärjestön puheenjohtajana vuoden 2019 alusta.

Siirtola Esa, Sodankylä

Rovaniemen seutu (paikkoja 4, ehdokkaita 7)

Ikonen Mari, Rovaniemi

27-vuotias nuoriso-ohjaaja. Lapin vasemmistonuorten varapuheenjohtaja, Vasemmisto-opiskelijoiden hallituslainen ja Lapin vasemmiston aktiivi niin kunta- kuin piiritasolla. Myös nuorten äänen on kuuluttava puolueessa!

Lettijeff Timo, Rovaniemi

Outila Tiina, Rovaniemi

34 vuotias yhteiskuntatieteiden maisteri sosiaalityön ja kuntoutustieteen oppiaineista. Rovaniemen Vasemmiston kunnallisjärjestön puheenjohtaja, sosiaalityöntekijä sekä kahden lapsen äiti. Toisen kauden valtuutettu, koulutuslautakunnan ja Lapin liiton valtuuston jäsen.

Pettersson Sanna, Rovaniemi

Sanna Pettersson, 31-vuotias yhteiskuntatieteiden kandidaatti ja Rovaniemen vasemmiston kunnallissihteeri.

Puolakka Kari, Rovaniemi

Opettaja, eläkeläinen. Olen pitkän linjan vasemmistoaktiivi – aloitin jo lukioaikana kouluni teinikunnan puheenjohtajana ja Lapin Teiniyhdistyksen hallituksen jäsenenä. Noin 50 vuoden ajan olen osallistunut puolueemme kaikkiin alueellisiin toimielimiin, mutta puoluekokouksessa en ole vielä koskaan ollut. Nyt haluaisin käydä puoluekokouksen yleiskeskustelussa rohkaisemassa erityisesti nuorempia sukupolvia pitkäjänteiseen toimintaan puolueessa.

Ramberg Henri, Rovaniemi

Terve vaan! Mie olen Henri Ramberg, 32, rovaniemeläinen perheen iskä. Haluan Vasemmistoliiton Lapin piirin puheenjohtajana olla turvaamassa puolueen tulevaisuutta Lapissa ja Rovaniemellä, jotta kotiseutumme edellytykset pysyä punaisena säilyvät jatkossakin. Tarvitsemme puoluekokoukseen periksiantamattomuutta ja visiota tulevasta! Tutustu tarkemmin: https://ramberg.fi

Soppela Jaakko, Rovaniemi