Ju­ha­ni Hil­tu­nen Va­sem­mis­to­lii­ton La­pin pii­rin pu­heen­joh­ta­jak­si

Keminmaalainen Juhani Hiltunen, 62, on valittu Vasemmistoliiton Lapin piirin uudeksi puheenjohtajaksi, Valinta tehtiin järjestön piirikokouksessa Kemissä sunnuntaina. Hiltunen valittiin tehtävään äänin 27-11. Vastaehdokkaana oli rovaniemeläinen Ville Vuorjoki.

Hiltunen on ammatiltaan toimittaja. Vasemmistoliiton perustajäseniin lukeutuvalla Hiltusella on takanaan vankka järjestökokemus vasemmistojärjestöjen toiminnasta vuodesta 1974 lähtien. Hiltunen on toisen kauden kunnanvaltuutettu ja on muun muassa Keminmaan tarkastuslautakunnan puheenjohtaja.

Hoitajille täysi tuki

Vasemmistoliiton Lapin piirikokous katsoo, että hoiva-alan lakossa on kyse oikeutetusta työtaistelusta, joka tulee ratkaista sopimalla eikä pakkolailla. Selkeä kannanottomme on, että emme ole pakkosovinnon ja sanelupolitiikan kannalla. Me olemme oikeudenmukaisen palkkauksen, reilujen työehtojen ja lakkovapauden puolella.

Lappi rauhan puolesta

Vasemmistoliiton Lapin piirikokouksen mielestä tässäkin maailmantilanteessa on tehtävä entistä pontevammin työtä rauhan puolesta. Sydämemme ovat Ukrainan kansan puolella, tuomitsemme jyrkästi Venäjän hyökkäyksen Ukrainaan ja vaadimme Venäjää vetäytymään välittömästi Ukrainasta ilman ehtoja.

Tässä vaiheessa Vasemmistoliiton Lapin piiri kuitenkin katsoo, että Suomen olisi viisainta pysyä liittoutumattomana maana, jolloin Suomella säilyisi rauhanvälittäjän rooli. Koska Suomen puolustuspoliittinen selonteko on vielä esittelemättä eduskunnalle ja valtion johdolle, suhtaudumme Natoon liittymiseen kielteisesti.

Lisätiedot:

Vasemmistoliiton Lapin piirin puheenjohtaja Juhani Hiltunen