Va­sem­mis­to­lii­ton La­pin pii­ri: Jul­ki­set pal­ve­lut tur­vat­ta­va La­pin so­te-uu­dis­tuk­ses­sa

Vasemmistoliiton Lapin piiri pitää tarpeellisena sote-uudistusta, joka tarkoittaa sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämistä kuntien sijasta maakunnissa, joille valitaan tammikuussa 2018 pidettävissä vaaleissa maakuntavaltuustot.

Sote-uudistuksen ongelmaksi on muodostumassa kokoomuksen uudistukseen ajama niin sanottu valinnanvapaus eli pakkoyhtiöittäminen. Se tulisi kasvattamaan rutkasti isojen, usein monikansallisten, terveysyhtiöiden voittoja.

Eduskunnassa molemmat vasemmistopuolueet ovat tältä osin vastustaneet porvarihallituksen linjaa. Sodankylässä lauantaina kokoontunut Vasemmistoliiton Lapin piirin kevätkokous odottaakin, että myös Meri-Lapissa vasemmisto torjuu alueen terveyspalvelujen yksityistämisen valtuustojen tehdessä päätöstä laajavaikutteisesta asiasta.

Vasemmistoliiton Lapin piiri pitää välttämättömänä maakunnanlaajuista sote-valmistelua siten, että kaikkien kuntien näkemykset huomioidaan tasapuolisesti. Myös Lapin keskussairaalan ja Länsi-Pohjan keskussairaalan erikoissairaanhoitopalvelujen yhteistä suunnittelua tulee jatkaa.

Markus Korjonen
Vasemmistoliiton Lapin piirin puheenjohtaja