Va­sem­mis­to­lii­ton La­pin pii­ri: Si­säil­ma kun­toon jul­ki­sis­sa ra­ken­nuk­sis­sa

Vasemmistoliiton Lapin piirihallitus vaatii lisää resursseja kuntien rakennusvalvontaan ja -neuvontaan. Tarkoituksena on saada monia julkisia rakennuksia riivaavat sisäilmaongelmat korjattua. Monet ongelmista johtuvat esim. Ilmanvaihdon puutteellisesta käytöstä ja muista inhimillisistä syistä, joihin juuri neuvonnalla ja valvonnalla voitaisiin puuttua.

Lisäksi piirihallitus linjaa, että jo vaurioituneita ja pahasti ongelmaisia rakennuksia ei tulisi remontoida isolla rahalla, vaan pyrkiä rakentamaan uusia, puhtaita rakennuksia. Mahdollisuuksien mukaan tulisi hyödyntää suomalaista puurakennusosaamista, sillä sen on todettu tuottavan sisäilmaltaan puhtaampia rakennuksia. Samalla se on ympäristö- ja ilmastoystävällinen tapa rakentaa. Remontit ovat kalliita ja usein vain pitkittävät ongelmaa.

Julkisen sektorin työntekijöiden sisäilmasta johtuva sairastelu on henkilökohtaisen tragedian lisäksi myös yhteiskunnalle kallista. Erityisen ongelmallisia ovat koulut, joissa henkilökunnan lisäksi sisäilmaongelmien sairastuttamat lapset kantavat seurauksia loppuelämänsä. Huono sisäilma vaikuttaa terveyden lisäksi koulumenestykseen. Satsaus puhtaisiin rakennuksiin maksaa itsensä takaisin paitsi vähentyneinä terveysmenoina, myös inhimillisesti hyvinvoinnin lisääntyessä.

Markus Korjonen
Vasemmistoliiton Lapin piirin puheenjohtaja