Va­sem­mis­to­lii­ton La­pin pii­ri: Pak­ko­yh­tiöit­tä­mi­ses­tä luo­vut­ta­va

Vasemmistoliiton Lapin piiri pitää tärkeänä sitä, että Lapin maakunnassa turvataan lähipalvelut koulutuksessa ja sote-palveluissa nyt ja tulevaisuudessa. Kuntien on huolehdittava asiakkaiden, potilaiden, oppilaiden ja henkilökunnan turvallisuudesta ja käytettävä rahaa toimitilojen kunnostamiseen sekä käyttökelvottomien tilojen käytöstä poistamiseen ja uudisrakentamiseen. Lisäksi esimerkiksi mielenterveyden huollossa tulisi tietoperustaa käyttäytymis- ja yhteiskuntatieteiden osalta vahvistaa.

Julkisten palvelujen tulee olla palvelutuottamisen perusta. Pakkoyhtiöittämisestä julkisissa palveluissa on erityisesti sote-palveluissa luovuttava. Kun kysymyksessä ovat julkiset varat, on tällöin myös tuottamisen oltava julkisessa kontrollissa. Päätöksenteon on oltava demokraattista ja varojen käytön kannalta tarkoituksenmukaista. Vain julkisella palvelulla voidaan turvata palveluiden saatavuus, turvallisuus ja jatkuvuus sekä työntekijöiden hyvinvointi parempien työehtojen ja toimeentulon myötä.

Asiakkaiden maksuosuutta ei voi kasvattaa sote-, koulutus- ja kulttuuripalveluissa. Sotesuunnitelmissa asiakasmaksujen osuus tuotoista on 15%. Tämä on täysin kohtuutonta ja poikkeaa voimakkaasti eurooppalaisista matalista asiakkaan omavastuista.

Markus Korjonen
Vasemmistoliiton Lapin piirin puheenjohtaja