Va­sem­mis­to­lii­ton La­pin pii­ri on huo­lis­saan hal­li­tuk­sen alue­po­li­tii­kas­ta

Vasemmistoliiton Lapin piirin syyskokous vaati Ivalossa 15.11.2015 aluepolitiikan vahvistamista. Aluepoliittisilla toimilla tulee Lapissa säilyttää ja lisätä työpaikkaomavaraisuutta.

Piirikokous on huolissaan sekä lentoliikenteen että raideliikenteen tulevaisuudesta Lapissa. Lentoliikenne on Lapin matkailun ja muun elinkeinoelämän kulmakivi. Saavutettavuuden ongelma on paljon kiinni lentoliikenteen toimivuudesta ja päivittäisistä aikatauluista sekä lentokenttäpalveluiden turvallisuudesta. Raideliikenteen kuljetusten turvaaminen on välttämätöntä Lapin elinkeinoelämän kannalta. Rautatieliikenne on pidettävä valtiovallan ohjauksessa ja julkisin varoin toiminnassa.

Postipalvelut ovat kaikille kuuluvaa yhteiskunnallista kansan palvelua. Postin työntekijöille on annettava työrauha. Vasemmistoliiton Lapin piiri tukee postin työntekijöiden taistelua työantajan öykkärimäistä käyttäytymistä ja palkkojen alentamista vastaan.

Sote-uudistuksen toteuttamiseksi hallitus on tehnyt peruslinjauksia, mutta edelleen monet tärkeät seikat, kuten rahoitus ovat auki. Sote-palveluiden yksityistämisessä valinnanvapauden lisääntyminen ei saa merkitä ”raha seuraa potilasta” –mallia, josta Ruotsissa on saatu huonoja kokemuksia. Malli on siellä lisännyt kansalaisten epätasa-arvoa palveluiden saannissa. Hallituksen esityksen perustuslainmukaisuus on myös tarkistettava.

Piirikokouksen mielestä sote-uudistuksessa on turvattava sen alkuperäiset tavoitteet palveluiden tasa-arvoisuuden edistämisestä, terveyserojen madaltamisesta ja sote-palveluiden integroinnista. Uudistuksessa sosiaalipalveluiden osuus on jäänyt lapsipuolen asemaan. Kuitenkin sosiaalipalvelut ovat keskeinen osa lähipalvelua ja ne muodostavat kustannuksiltaan erikoissairaanhoitoa suuremman kokonaisuuden. Sosiaalipalveluiden kehittäminen on varmistettava uudistuksessa nykyistä paremmin. Huomiota on kiinnitettävä myös vanhusten palveluiden laatuun ja omaishoitajien asemaan.

Taloudellisin perustein suunniteltu koulutuksen ja varhaiskasvatuksen alasajo on torjuttava. Koulutus ja sivistys ovat perinteisesti olleet ja tulevat säilymään Vasemmistoliiton arvoina yhteiskunnassa, koska ymmärretään niiden merkitys kansakunnan kehitykselle ja kansalaisten tasa-arvoisuudelle. Varhaiskasvatuksen ja koulutuksen heikennykset lisäävät lasten ja nuorten syrjäytymisriskiä, mikä puolestaan aiheuttaa inhimillisten kärsimysten lisäksi valtaisia kustannuksia yhteiskunnalle. Lisäksi koulutus ja tutkimus ovat edellytyksenä elinkeinoelämän ja palveluiden kehittämiselle. Alueellisesti riittävän laaja ja hajautettu koulutus on tärkein keino turvata ammattitaitoisen työvoiman saanti pohjoisille haja-asutusalueille. Vasemmistoliiton Lapin piiri kannattaa hajautetun koulutuksen säilyttämistä julkisin varoin ylläpidettävänä.

Vasemmistoliiton Lapin piiri näkee toivottavana, että lisääntyneen maahanmuuton myötä myös Lappiin saataisiin uusia pysyviä asukkaita.

Lisätiedot:

Vasemmistoliiton Lapin piirin puheenjohtaja Kati Tervo